Arnhemse trots: Hogeschool Van Hall Larenstein wéér de duurzaamste van Nederland!
Wat een mooi resultaat voor onze regio. We weten in Arnhem natuurlijk dat we omringd zijn door groen, maar Hogeschool Van Hall Larenstein (VHL) bewijst dat dit ook in het onderwijs diep verankerd zit. Voor de vijfde keer op rij (zesde keer in totaal) is de hogeschool uitgeroepen tot de meest duurzame hogeronderwijsinstelling van Nederland. Een prestatie waar de hogeschool én de stad met recht trots op mogen zijn.
Zes op een rij in de SustainaBul 2026
De eerste plek werd binnengesleept tijdens de uitreiking van de SustainaBul 2026, dé duurzaamheidsranking voor het hoger onderwijs, georganiseerd door Studenten voor Morgen. Tijdens het landelijke evenement Groene Peper in Eindhoven nam het team van VHL op 22 mei de prijs in ontvangst. De instellingen worden streng beoordeeld op hun onderwijs, onderzoek, bedrijfsvoering en sociale duurzaamheid. VHL wist hierbij opnieuw de hoogste score te behalen.
Duurzaamheid zit in het DNA
Dit succes is geen tijdelijk project; duurzaamheid zit verweven in alles wat de hogeschool doet. Met hun vernieuwende Transitiegerichte Onderwijs leren studenten vanaf dag één dat grote maatschappelijke uitdagingen vragen om een brede, sectoroverstijgende blik.
Een concreet voorbeeld van deze aanpak:
-
Samenwerking: Ruim 400 eerstejaars studenten van verschillende studierichtingen werkten negen weken lang intensief samen.
-
Actuele thema’s: Zij bogen zich over complexe vraagstukken rondom klimaat, voedsel, water en de leefomgeving.
-
Blik op de toekomst: De studenten formuleerden niet alleen toekomstvisies, maar zetten ook de eerste stappen naar de daadwerkelijke uitvoering ervan.
“Duurzaamheid vraagt om professionals die kunnen samenwerken, onderzoeken en omgaan met complexe veranderingen,” vertelt Jan van Iersel, voorzitter van het College van Bestuur. “Dat is geen project of tijdelijke ambitie, maar een manier van werken die diep in onze opleidingen en onderzoekspraktijk zit.”
Samen sterker voor het klimaat
VHL ziet dat steeds meer onderwijsinstellingen in Nederland duurzaamheid hoog op de agenda zetten en juicht die ontwikkeling alleen maar toe. De grote maatschappelijke opgaven rondom klimaat en biodiversiteit vragen immers om een brede, gezamenlijke inzet vanuit het hele hoger onderwijs. Met deze zesde award op zak blijft de Arnhemse hogeschool hierin een inspirerend praktijkvoorbeeld.